Hoe kunnen we helpen?
SEA
SEA betekend Search Engine Advertising. In feite is SEA het betalen voor zoekresultaten (bijvoorbeeld in Google). Betaalde zoekresultaten staan vaak hoger in zoekmachines genoteerd dan organische zoekresultaten. De beste resultaten boek je door SEA en SEO te combineren.
Google Ads
De meest bekende vorm van SEA is wel Google Ads. Je kunt de Google Ads herkennen als je op Google zoekt en bij de resultaten de eerste resultaten bekijkt. Vaak zie je dan resultaten waar een geel blokje met Adv. bij staat. In het verleden werd deze dienst Google AdWords genoemd, vaak wordt die naam nog gebruikt. Bij Google Ads maakt men gebruik van een zogeheten PPC systeem. Dat betekent dat je als iemand op jouw advertentie klikt een bedrag betaald. Om de kosten in toom te houden kun je een budget instellen, wat betekend dat zodra jouw ingestelde bedrag wordt behaald er geen advertenties meer worden geplaatst (en je dus ook geen verdere kosten kan krijgen).
Microsoft Advertising
Een andere vorm van SEA is Microsoft Advertising. Dit is eigenlijk de tegenhanger van Google Ads, alleen dan voor de Bing zoekmachine van Microsoft. Een voordeel van Microsoft Advertising is de, over het algemeen, lagere advertentiekosten. De lagere advertentiekosten komen voort uit een lagere concurrentie (de Google zoekmachine wordt veel meer gebruikt, en dus is daar de concurrentie groter). Het is dan ook zeker geen slecht idee om ook Microsoft Advertising te overwegen, niet als vervanger, maar als een een extra mogelijkheid.
Wat zijn de kosten bij SEA?
De kosten zijn niet eenduidig. Allereerst kost elke zoekterm (of combinatie van zoektermen) niet altijd hetzelfde. De kosten worden bepaald via een biedingen systeem. Een hoge plek kost ook meer dan een lage(re) plek.
De kosten van een SEA advertentie zijn onder te verdelen in CPC (kosten per klik) en CPV (kosten per conversie). CPC houdt in dat elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt er bij jou kosten worden verrekend. CPV houdt in dat je gaat betalen op het moment dat iemand bij jou een vooraf bepaalde actie onderneemt (bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het klikken op de ‘bellen’ knop).
Begin nooit met SEA zonder dat je goed bent geïnformeerd over hoe het in z’n werk gaat. Zo voorkom je onnodige kosten.